Джаз и блек метъл? Защо пък не…
Джазът и соул музиката са сред най-фините жанрове, любими на
мнозина, затова и изобщо не ме учудва тенденцията напоследък
подобни елементи да бъдат въведени и в блек метъла.
Спорно е доколко успешно може подобна намеса да носи истинския дух
на жанра, но пък за сметка на това провокира не по-малко усещания
по време на слушане и предлага различен тип удоволствие за
ухото.
Katharos XIII е румънска блек дуум дарк джаз метъл банда, която
определено разчупва звука си и смело експериментира във всеки един
аспект на творчеството си.
Попаднаха ми съвсем случайно сред имейлите и много се радвам, че ги
откривам, макар и малко късно.
Интересното при групата е, че всъщност стартира през 2009-та година
именно със суров блек метъл, дори депресивен звук, като постепенно
променя жанровите си характеристики.
Изслушах дискографията на бандата и мисля , че ранният им период би
допаднал на всеки с афинитет към традиционния блек метъл, затова
ако случайно представяния в това ревю албум не ви допадне, хвърлете
едно ухо на старите им творби.
Katharos XIII имат до момента издадени четири дългосвирещи албума,
демо и сплит заглавие, като едва след третия си дългосвирещ,
„Palindrome“ (2019), звученето на бандата придобива нюансите, с
които можем да ги разпознаем в момента. Какво точно е инспирирало
подобна промяна с удоволствие бих искала да разбера, но това ще го
разясним в друг момент от време.
„Chthonian Transmissions“ е четвъртият албум на групата, втори с вокалистката Manuela Marchis-Blînda, и вече може да бъде открит чрез лейбъла Loud Rage Music в различни формати.
Още в началото на заглавието въображението е пробудено от употребата на джаз инструменти като тенор и алт саксофони и инкорпорирането им в една вихрушка от атмосферични мелодии, но и от различни вокали – от дамски джаз вокали, напомнящи ми особено на Бет Гибънс от любимата ми Portishead, до тежки кошмарни насечени вокали, в контраст с излъчваното спокойствие на гласа на Manuela Marchis-Blînda.
Присъстват осезаемо и редица психеделични елементи и шумове,
атмосферични китари и неусетно, без да се замислиш се улавяш в
някакво усещане за реене в пространството, понеже вече не се
намираш тук и сега, а в измерението на „Chthonian
Transmissions“.
Албумът е с продължителност малко над час, като почти всяко от
парчетата се разпростира над 8 минути – време , в което музикантите
успяват да представят различни настроения и да ни завъртят в един
особен хаос, придаващ уникален почерк на музиката.
Emilian Matlak, чиито вокали, китари и клавири можем да чуем в
албума, споделя следното: „Новият албум съдържа шест
различни сънища, пристигнали до нас от времето, когато пътуващите
космонавти са имали телурично съществуване. Харесваме думите на
Кърт Вонегът и образите на Андрей Тарковски, затова се опитахме да
вградим това в нашата естетика и във всяка дума или израз, за да
резонираме с нашата лична философия.”
Е,Андрей Тарковски определено е гений, познавам много добре
работата и атмосферата, която създава, затова и мога да кажа, че
бандата успява да въплъти несъмнено част от нейната
безтегловност и меланхолия.
Виждам ясно и влиянието на Кърт Вонегът и неговият неклиширан и
свободен стил на изразяване.
„Chthonian Transmissions“ не е традиционният блек метъл албум и
е предназначен за хора с по-широко скроен вкус, с по-отворен ум. За
мен звученето в него е много повече джаз ориентирано,
отколкото блек метъл, но въпреки това създава в мен красиво
усещане за лекота, подобно на филм на Дейвид Линч.
Музиката тук е красива, изящно представена, заигравките с
инструментите са удивителни и ако ви се слуша нещо ново и
интересно, с привкус на банди като White Ward, Five The Hierophant,
The Lovecraft Sextet и други подобни имена , със сигурност ще ви
впечатли поне малко.
Несъмнено ми се иска да имаше повече тежки вокали , защото за мен
липсата им в конкретния случай е похабяване на талант –
вокалите на Emilian Matlak звучат прекрасно в предишните албуми,
докато тук са едва загатнати, а според мен биха звучали перфектно
сред флирта на саксофоните.
В заглавието има доза оригиналност, носи специфични емоции и
определено си струва да бъде чуто от феновете на необикновената
музика.
Магичността на звуците в „Chthonian Transmissions“ запленява с
атмосферата на задимен джаз клуб, в същото време пропита с дълбоки
емоционални гмуркания сред хтонични лирически сегменти и интересни
хрумвания.
Чуйте албума тук:
Mother of THE VOID.
Underground music is the ultimate weapon against mediocrity.